Audi grandsphere – mod fremtiden på første klasse

Audi viser konceptbilen Audi grandsphere concept på IAA 2021. Som på første klasse i et fly kombinerer den 5,35 m lange limousine luksus fra en rejse med komfort i topklasse og et omfattende udbud af oplevelser om bord. Automatiseret kørsel på level 4 giver helt nye dimensioner af frihed, hvor kabinen forvandles til en stor lounge uden rat, pedaler og displays men med adgang til alle funktionerne i det digitale økosystem. Mange teknologier og designfeatures vil om få år være i serieproducerede Audi modeller.

Med de tre konceptbiler Audi skysphere, Audi grandsphere og Audi urbansphere viser mærket med de fire ringe sin vision om progressiv luksus. Udover at være den anden af tre ”sphere”-konceptbiler, indtager Audi grandsphere en særlig position. For mange af dens teknologier og designfeatures vil i løbet af få år kunne findes i serieproducerede Audi modeller. Audi grandsphere concept viser mærkets ambitioner om at være først med den teknologiske transformation og med helt nye altomfattende mobilitetstilbud i den luksuriøse del af bilindustrien.

I august præsenterede Audi den eldrevne roadster Audi skysphere concept, der ved hjælp af en variabel akselafstand kan forvandles fra at være en selvkørende GT til at være en sportsvogn, som føreren selv styrer. Begge konceptbiler – og ligeledes Audi urbansphere, som er trioens tredje medlem, der præsenteres i 2022 – har det koncept til fælles, der giver mulighed for automatiseret kørsel på level 4. En teknologi, som Audi i samarbejde med CARIAD, der er Volkswagen koncernens softwaretænketank, arbejder på at lancere i anden halvdel af dette årti.

Mulighederne for, hvad man kan fordrive tiden med under den automatiserede kørsel, udvides med Audis egne tjenester og med integration af digitale tjenester, og Audi grandsphere sørger selv for at finde en parkeringsplads og blive ladet op.

”sphere” signalerer fokus på interiør
Navneelementet ”sphere” sender i sig selv et signal om, at der er fokus på interiøret i konceptbilerne Audi skysphere, grandsphere og urbansphere. Det er ikke længere drivlinjen eller køredynamikken, som står øverst på papiret, når den nye generation af biler skal udvikles. I stedet er kabinen udgangspunkt for at sikre en opholds- og oplevelsessfære for personerne i bilen, når de er på farten.

Grandsphere genkender sine passagerer på gangen
Dørene på Audi grandsphere concept åbner modsat hinanden, er hængslede for og bag, og der er ingen B-stolpe. Det betyder, at passagererne allerede ved indstigningen har fuld adgang til hele kabinen. Men allerede inden da har Audi grandsphere genkendt sine passagerer ved hjælp af ganggenkendelse – en innovativ feature – og åbnet dørene, hvorefter de bydes velkommen med en individuel iscenesættelse af bilens displays og ambientebelysning. Førerens og forsædepassagerens positioner genkendes automatisk, og en lang række personlige komfortdetaljer – fx indstillingen af klimaanlægget og sæderne – indstilles for den pågældende siddeplads. Infotainmentsystemet åbner også automatisk passagerernes senest anvendte tjenester og viderefører dem i bilen. Eksempelvis kan den video, som forsædepassageren lige har været i gang med at afspille på sin tablet, fortsættes på vedkommendes skærm i Audi grandsphere.

Den åbne, store kabine forstærker indtrykket af enestående pladsforhold, og når rattet, pedalerne og det klassiske instrumentpanel er skjult, giver det en fornemmelse af åbenhed og plads. Denne fornemmelse understreges også af de store glasflader, den langstrakte forrude og det gennemsigtige tag. Og af siderudernes særlige geometri, hvor deres øverste halvdel har en markant vinkel – en særlig detalje, som Audi fremviste første gang i 2017 på den futuristiske konceptbil AI:CON, og som nu nærmer sig sit indtog i serieproduktionen.

2+2 sæder
Kabinen virker ekstra lang, når de to forreste enkeltsæder er skubbet helt tilbage. Audi grandsphere er en 2+2-sæders bil. En polstret tosæders sæderække med ryglæn rundt på siden er integreret i bagvæggen som siddemulighed, mens de to forreste lænestole er konstrueret til førsteklasses komfort og pladsforhold.

Sædernes mulige positioner er optimeret til deres anvendelsesformål: Når de er i oprejst position, kan man som fører på ergonomisk vis styre Audi grandsphere, hvis man ønsker det eller er uden for level 4-zoner. Med en ryglænshældning på 40 grader kan passagererne på afslappet vis nyde mulighederne i infotainmentsystemet. Og hvis man klapper ryglænet 60 grader tilbage, har man den perfekte hvileposition. Samtidig kan man vinkle den øverste del af ryglænet 15 grader fremad.

Uden instrumenter og skærme
Før aktivering af kørefunktionerne kan man hverken se enheder med runde instrumenter eller sorte skærme til virtuelle visningskoncepter, når man kigger rundt i den naturfarvede og meget minimalistiske kabine i Audi grandsphere. Det er den meget omtalte ”digitale detox” i rendyrket form.

I stedet er der rolige områder med materialer af højeste kvalitet. Træ, uld, syntetiske stoffer og metal er behageligt at røre ved og kan ses som sidebeklædninger, sædeindtræk og bundbeklædning. Mange af disse materialer, som fx træindlæggene i avnbøg, stammer fra bæredygtig dyrkning og er fremstillet af genanvendte råstoffer. Læder findes ikke i Audi grandsphere, og også dette er i overensstemmelse med den progressive forståelse af luksus, som altid inkluderer bæredygtighed.

Når man vækker bilen til live, finder man ud af, at der er displays – men i form af projiceringer på træfladerne under forruden. Her kan alle de informationer, som skal bruges under kørslen, aflæses præcist i høj opløsning.

Bevægelsesstyret betjening og eye tracking
I døren sidder der et særligt, ekstra innovativt betjeningselement – MMI touchless response. Hvis føreren sidder i den aktive position bag rattet, langt fremme i kabinen, kan vedkommende ved berøring af betjeningselementets drejering og knapper vælge forskellige funktionsmenuer og klikke sig gennem menuerne. En nem og intuitiv betjeningsmåde.

Hvis føreren i stedet kører ryglænet langt tilbage ved level 4-kørsel, behøver vedkommende ikke at skulle undvære dette komfortelement. For her kan man anvende en kombination af eye tracking og bevægelsesstyret betjening. En sensor rettet mod øjet registrerer ud fra blikretningen, hvornår betjeningsenheden skal være aktiv. Og passageren skal blot – uden at læne sig fremad – udføre analoge håndbevægelser, der minder om betjeningen med berøringer, og kan på den måde betjene systemet lige så godt – også komplet uden berøring.

For alle betjeningsfunktionerne – eyetracking, bevægelsesstyret betjening eller stemmebetjening, håndskriftsangivelse og berøring – gælder, at Audi grandsphere concept tilpasser sig til den pågældende bruger og lærer dennes præferencer og ofte benyttede menuer. Ud fra dette grundlag kan bilen supplere de udførte kommandoer på en gennemtænkt måde og selv komme med forslag til brugeren.

Lang og elegant
En længde på 5,35 m, en bredde på 2 m og en højde på 1,39 m – med disse mål er Audi grandsphere concept en limousine, som hører til i luksusklassen. Akselafstanden på 3,19 m er længst i klassen og overgår endda den nuværende Audi A8 i den lange version. Og særligt i fronten afspejler proportionerne den elektriske drivlinje med kort overhæng, lav motorhjelm og en forrude, der rager langt frem som forreste afgrænsning af den store kabine. På fronten ses samtidig en nyfortolkning af Audi mærkets singleframe, og forlygterne er smalle og minder om fokuserede øjne med pupiller.

Hjulkasserne har en blød og alligevel markant udformning, hvilket er typisk for Audi. Den slanke bagende bag den massive C-stolpe har et præg af et klassisk strømlinet design, og taglinjens dynamisk faldende bue giver grandsphere et udtryk, der stammer fra Audis Sportback-tradition. 

Hurtig opladning og lang rækkevidde
Audi grandsperes tekniske platform – den såkaldte Premium Platform Electric eller PPE – er konstrueret til en batterielektrisk drivlinje og udnytter dermed alle fordelene ved denne teknologi fuldt ud. Et centralt element ved PPE er et batterimodul mellem akslerne, som i grandsphere concept leverer ca. 120 kWh energi. Ved at Audi udnytter hele bilens bund mellem akslerne, er det muligt at opnå en flad batterikonstruktion.

Drivlinjens centrale element er 800 V ladeteknologien. Ligesom i Audi e-tron GT, sikrer denne teknologi, at batteriet kan oplades med en effekt på op til 270 kW ved lynopladere. Det tager kun 10 min. at lade strøm til over 300 km kørsel, og på under 25 min. kan ladetilstanden for 120 kWh-batteriet øges fra 5 til 80 %. Sammen med en rækkevidde på over 750 km – afhængigt af drivlinjetype og -ydelse – gør det Audi grandsphere concept ideél til lange strækninger.

Som noget essentielt for Audi er Audi grandsphere udstyret med quattro-firehjulstræk med en elmotor på både for- og bagakslen, som via en elektronisk styring leverer et firehjulstræk efter behov og i en perfekt balance mellem køredynamik og økonomi. De to elmotorer i Audi grandsphere concept leverer en samlet ydelse på 720 hk (530 kW) og et drejningsmoment på 960 Nm. Takket være det høje drejningsmoment, der allerede er tilgængeligt fra første omdrejning, klares accelerationen fra 0-100 km/t på lige over 4 sek., mens tophastigheden er begrænset af hensyn til rækkevidden.

Luftaffjedring og aktiv undervogn for maksimal komfort
Forhjulene er forbundet via en femleddet aksel, som er optimeret specielt til elbiler, mens der bagpå sidder en multilink-aksel, der som forakslen er fremstillet af aluminium. De styrbare baghjul giver bilen adræthed til trods for den lange akselafstand, og den luksuriøse langturslimousine er også udstyret med 1-kammers luftaffjedring med adaptive støddæmpere. Den kan levere dynamiske køreegenskaber, hvis det ønskes, og sikrer under normale forhold en blid komfort uden mærkbare bevægelser i karrosseriet.

Dette skyldes den aktive undervogn på Audi grandsphere. Hightechsystemet kan ved hjælp af elektromekaniske aktorer i løbet af millisekunder trække hvert hjul op separat eller trykke det ned. Dermed bliver det muligt at regulere karrosseriets niveau aktivt i alle kørselssituationer og derved reducere vippe- eller nikkebevægelser ved acceleration eller opbremsning markant. Takket være frontkameraet, som genkender større ujævnheder, sker reguleringen forudseende. Derudover anvender systemet de topografiske data fra navigationssystemet for at integrere svingenes skarphed, stigninger og nedkørsler i den forudseende regulering.

Links til videoer nederst i nyheden
Afsløring af Audi grandsphere concept (01:16)
Designet på Audi grandsphere concept (03:38)
Oliver Hoffmann præsenterer Audi grandsphere concept (03:30)


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk