Fremtidens bil designes indefra og ud

  • Den teknologiske omstilling revolutionerer formgivningen af biler
  • Interiøret bliver fokusområdet i bildesign

”Som designer har tiderne aldrig været mere spændende for mig. Lige nu er tidspunktet optimalt til at nytænke og nyudvikle bildesign – kort sagt til at føre bildesignet ind i fremtiden”, fortæller Audis chefdesigner Marc Lichte. Bag hans begejstring og de følelsesladede ord ligger en af de største forandringer i bilens historie.

Nye teknologier forandrer mennesker og den måde, de bevæger sig rundt på – fx omstillingen til e-mobilitet, autonom kørsel i den nærmeste fremtid, den om sig gribende digitalisering og den dermed forbundne opkobling af bilerne og omverdenen. Alt dette har ikke kun stor indflydelse på den tekniske konstruktion, men revolutionerer også formgivningen af fremtidige Audi modeller og dermed udviklingsprocessen.

Hos Audi er designet en kerneværdi og et synligt symbol på ”Vorsprung durch Technik”. Designet giver mulighed for en følelsesbetonet identifikation med mærket og er derfor altid et centralt købsargument.

Permanent forandring i bildesign
Før i tiden var den store forbrændingsmotor, som for det meste var placeret forrest i bilen, afgørende for karrosseriets grundlæggende proportioner. Og dermed også kundernes æstetiske ideal – i årtier. Kabinen var så flad som muligt og udformet ved hjælp af vindtunnellen. Kabinen var funktionel og i høj kvalitet – en betjeningscentral, som ofte var kompakt og opdelt af midtertunnellen og betjeningselementerne. En symbiose af modstridende parametre: siddekomfort til lange køreture vs. tværacceleration, plads til passagerer vs. tilstrækkelig bagagerumsplads, et hjemligt interiør vs. multifunktionalitet i alle afkroge.

I fremtidens bil er de meget mere kompakte elmotorer nu placeret på akslerne, og batterierne er placeret under bilens bund, hvormed kabinepladsen øges. Inde i fremtidens bil vil man i fremtiden køre helt eller delvist autonomt, rat og pedaler kan i hvert fald undværes midlertidigt, og derfor kan de forsvinde. Intuitiv betjening og opkoblingsmuligheder med inspiration fra smartphones får større og større betydning, og disse parametre har allerede længe været relevante for især de yngre kundegruppers købsbeslutning. Derfor udvikler ”Car Design“ sig i stigende grad til ”Experience Design“ med det formål at skabe oplevelser for brugerne. Audis chefdesigner Marc Lichte stiller de afgørende spørgsmål: ”Hvilke krav stiller brugerne til os? Vil de fx kunne arbejde, læse eller sove i bilen? Hvilket formål udvikler vi bilerne til – lange køreture, bykørsel, fritid? Hvordan skal det passende interiør så se ud?”

Kabinen i fremtidens Audi skal altså ikke længere kun være en funktionel transportform for brugerne, men afspejle de individuelle behov og integrere utallige funktioner på en komfortabel måde. Adskillige betjeningskoncepter – stemme- og bevægelsesstyring samt berøringsfølsomme overflader – erstatter de traditionelle kontaktpaneler og drejekontakter. Fremtidens kabine sætter dermed nye standarder for integreringen af teknologi, plads og komfort. Audi vil i fremtiden bogstaveligt talt byde på mere frirum, hvor personerne i bilen kan udfolde sig under kørslen. Også – og frem for alt – når der ikke længere er brug for én til at føre bilen.

Derfor bliver kabinen i fremtiden fokusområdet for hele bildesignet. ”Både når det gælder formgivningen og mærkets kerneværdier”, fortæller chefen for interiørdesign Norbert Weber: ”En vellykket symbiose af arkitektur, formsprog og materialer i kabinen er kendetegnet for enhver Audi – og det skal det i endnu højere grad være i fremtiden.”

Fra idé til endeligt design
Grundlaget for alle designprojekter hos Audi er en forudgående konceptfase, hvor brugere over hele verden er omdrejningspunktet. Det er grundlaget for designudvikling og en innovationsportefølje, der konsekvent er målrettet brugerne. Det handler om at kende de individuelle behov og omsætte dem til krav med det formål at skabe mulighed for en komplet mobilitetsoplevelse. På den måde opstår nye intelligente og helhedsorienterede produkter og tjenester. På baggrund af den viden opstår så de første, meget målrettede designskitser.

Det starter for det meste med en enkel skitse, som tegnes digitalt på en grafiktablet, eller nu og da også på traditionel vis med papir og blyant. De digitale værktøjer har længe været standardudstyr i samarbejdet mellem de forskellige designfaciliteter. Den store forbedring af digitale databriller, der længe har været et nicheprodukt og ikke har været udviklet nok, er blevet udslagsgivende for det teknologiske gennembrud.

Før i tiden var modeller i ler det faste holdepunkt for de teams, der arbejdede med design og aerodynamik, og på den måde har de digitale teknologier som fx virtual reality grundlæggende forandret samarbejdet. I de virtuelle rum samles de forskellige teams på tværs af fagområder – uanset om de arbejder i den tekniske udviklingsafdeling i Ingolstadt eller et helt andet sted i verden. Alle er udstyret med VR-briller og en controller. Forskellige koncepter og versioner af både eksteriør og interiør kan ændres efter behag – i realtid. I den analoge tidsalder varede denne proces ofte flere uger. Denne tidsbesparelse giver de implicerede personer mere frihed til at perfektionere den pågældende model. Anvendelsen af 3D-visualiseringer giver dermed meget mere gennemarbejdede udkast og således også et forbedret beslutningsgrundlag med større sikkerhed.

Designcentre i hele verden
I Audi Design samarbejdes der på tværs af kontinenter. På den måde er kunderne i centrum med det formål at udvikle et produkt, som fascinerer, holder længe og giver køreglæde lige fra start – det er altid den største udfordring for designteamet hos Audi.

450 designere fra 25 lande er beskæftiget med at udvikle kreative idéer. Koncernens designcentre i Ingolstadt, Beijing og Malibu udvikler kimcellerne til fremtidens modeller. Her samarbejder forskellige fagområder om visioner, designs og prototyper. Designcentret i Ingolstadt kræver hurtige og integrerede design- og arbejdsprocesser mellem design, modelopbygning og teknik. Store LED-vægge og arbejdsflader med fræsemaskiner til udarbejdelse af modeller er placeret side om side og gør det muligt direkte at sammenligne 3D-modellen og referencemodellen.

Digitalisering møder håndværk
De færdige digitale datasæt fra centrene i Beijing og Malibu overføres direkte til designcentret i Ingolstadt, hvor der ved hjælp af fræsemaskiner udarbejdes modeller i ler i det ønskede målestoksforhold. En fysisk model er altså stadig uundværlig for Audi på trods af den digitale udvikling inden for design. Designerne kontrollerer proportionerne og forskellige afstande for at få en bedre fornemmelse af, hvordan det hele passer sammen. ”Intet kan erstatte følelsen af at stå over for en model i virkeligheden. Så er synsvinklen for det menneskelige øje virkelighedstro”, fortæller chefen for interiørdesign Norbert Weber.

Går ikke på kompromis med eksteriør
Hos Audi er udviklingen altid en proces, som finder sted med ligevægt mellem interiør og eksteriør, også når udviklingen i fremtiden sker indefra og ud: ”Vi ønsker at skabe the-best-of Audi på begge sider”, forklarer chefen for eksteriørdesign Philipp Römers. ”Autonom kørsel med Level 4 og de deraf følgende tekniske muligheder giver i fremtiden også muligheder for at skabe prestigefyldte silhuetter – med perfekte proportioner og iøjnefaldende æstetik.”

Læs mere i pressekittet om Audi Design

Få styr på design-lingo i ABC'en om Audi Design


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk