TechFokus: 2. generation OLED-baglygter er en verdensnyhed inden for lysteknologi

Audi tager med Q6 e-tron ikke bare hul på et nyt kapitel inden for elektrisk mobilitet, men også inden for lysteknologien, der er en vigtig del af Audis DNA. Med verdens første aktive digitale lyssignatur indleder Audi Q6 e-tron en ny æra karakteriseret af design og æstetik, der er unik for Audi. Men også en æra, hvor trafiksikkerhed spiller en afgørende rolle i forbindelse med udviklingen af lysdesign og -teknologi.

Anden generation af den innovative digitale OLED-teknologi kendetegner ikke kun designet af de nye Audi modeller, men giver også bilerne mange flere funktionaliteter. Det gavner yderligere trafiksikkerheden ved hjælp af kommunikationslyset i de digitale OLED-baglygter. Individualiseringen sætter ligeledes nye standarder i Q6 e-tron: Med i alt op til otte forskellige digitale lyssignaturer som tilvalg i det nydesignede dagskørelys i Matrix-LED-forlygterne og i de digitale OLED-baglygter 2.0 kan kunderne i hidtil uset omfang selv skabe den ønskede fremtoning for deres Q6 e-tron. Det er muligt via MMI og for første gang også via myAudi-appen.

For første gang forenes signatur og bevægelse i den aktive digitale lyssignatur
Vores lysdesign og den nye teknologi gør lyset på den nye Audi Q6 e-tron levende og intelligent som aldrig før. ”I Audi Q6 e-tron designer vi for første gang i en serieproduceret bil ikke kun lysets form, men også hele dets bevægelse. Vi giver lyssignaturen sin egen personlighed og samtidig det digitale univers sin egen æstetik”, forklarer César Muntada, der er chef for afdelingen for lysdesign. ”Med verdensnyheden i form af den aktive digitale lyssignatur grundlægger Q6 e-tron en ny æra, som er domineret af et unikt design og en æstetik, der kun findes hos Audi.”

Et softwaremodul, som er integreret i en af styreenhederne i Audi Q6 e-tron, gør det muligt at skabe denne form for lyssignatur. I anden generation af de digitale OLED-baglygter skaber de seks OLED-paneler med i alt 360 segmenter et nyt billede for hvert 10. sekund ved hjælp af Audis egenudviklede algoritme. På den måde synliggør den aktive lyssignatur ”hjerneaktiviteten” i Q6 e-tron gennem den konstante bevægelse. På fronten genereres den aktive digitale lyssignatur i samspil med algoritmen ved hjælp af 12 segmenter, som der kan skrues op og ned for. Bagpå anvendes alle digitale OLED-segmenter til det. Det sker, ved at de enkelte lyssegmenter spiller sammen på en måde, så lyssignaturens samlede billede ikke varierer i lysstyrken.

Anden generation af den digitale OLED-teknologi
”Audi så allerede på et tidligt tidspunkt potentialet ved anvendelse af OLED-teknologien i baglygter og har som den eneste bilproducent konsekvent videreudviklet og digitaliseret denne lysteknologi. Derfor kan vi i dag hele tiden tilbyde vores kunder nye lysfunktioner”, siger Stephan Berlitz, der er chef for afdelingen for lysudvikling, og han understreger samtidig, at der ligger en klar strategi bag anvendelsen af denne teknologi. ”Digitale OLED'er er mere effektive, lettere og mere homogene end klassiske lyssystemer”, uddyber han, mens han også giver et indblik i fremtiden: ”På grund af deres stærke kontrast vil de hen ad vejen i højere grad blive til udvendige displays og dermed til et vigtigt element i muliggørelsen af at kommunikere med omgivelserne. Med funktionen til nærhedsregistrering har vi siden 2020 interageret med andre trafikanter via lyset. På Audi Q6 e-tron kommer kommunikationslyset nu som en ny feature for at øge sikkerheden yderligere”.

Læs mere om første generation af OLED-teknologien nederst*

Med næste generation af de digitale OLED’er i baglygterne, som kommer i Audi Q6 e-tron, udvider Audi funktionsomfanget, frihedsgraden ved designet og frem for alt sikkerheden for trafikanterne. For første gang kan de digitale OLED-baglygter kommunikere målrettet med de umiddelbare omgivelser (Car-to-X). Antallet af segmenter pr. digitalt OLED-panel stiger i forhold til første generation fra seks til 60 segmenter. Samlet set anvendes der i baglygterne på Q6 e-tron seks OLED-paneler med i alt 360 segmenter. Den nye elektroniske platform E3 giver mulighed for at aktivere dette markant højere antal af segmenter via et selvstændigt softwaremodul i en af styreenhederne. Den løbende forøgelse af antallet af segmenter pr. digitalt OLED-panel vil i fremtiden gøre det muligt at videreudvikle baglygten til et display, som kan forbedre Car-to-X-kommunikationen og trafiksikkerheden endnu mere.

Den innovative OLED-teknologi skaber ikke kun forudsætningerne for et helt nyt design af baglygterne, men giver også en enestående homogenitet og en meget høj kontrast i fremtoningen. En anden fordel er, at lyskildefladerne fungerer helt uden ekstra reflektorer, lysledere eller andre optiske elementer, og det gør dem meget effektive. Samlet set giver disse egenskaber ingeniørerne og designerne mulighed for at skabe tredimensionelle former i todimensionelle flader.

Intelligente lygter med kommunikationslys giver øget sikkerhed
Audi har også videreudviklet sikkerhedsfunktionerne til et nyt niveau. Nærhedsregistreringen, som allerede kendes fra andre Audi modeller, udvides med det såkaldte kommunikationslys i den nye Q6 e-tron. Det advarer andre trafikanter om ulykker og havarerede biler, ved at kommunikationslyset i den digitale OLED-baglygte viser en specifik statisk baglygtesignatur med integrerede advarselssymboler i kritiske kørsels- eller trafiksituationer. Dette assistentsystem understøtter ikke bare Audi bilisterne, men også alle andre berørte trafikanter. Ligesom med de udvidede trafikinformationer, som i A8 advarer om ulykker elle farlige situationer takket være digitaliserede forlygter, får kommunikationslyset også sine oplysninger fra de såkaldte kollektive data. Derudover aktiverer anden generation af de digitale OLED-baglygter kommunikationslyset med advarselssymboler i forbindelse med Emergency Assist, RECAS (Rear-end collision alert signal), når havariblinket tændes, i tilfælde af nødopkald (eCall), vejhjælpsopkald (bCall) samt ved nødbremseblink.

Kommunikationslyset tilfører også en ekstra dimension til udstigningsadvarslen. Hidtil har den kun informeret personerne i bilen ved udstigning, fx hvis en anden bil eller en cyklist nærmer sig. Ved hjælp af en signatur, som er tilpasset specielt til denne situation, og som lyser op i baglysgrafikken, advarer funktionen nu også bilister eller cyklister, der nærmer sig bagfra i bilens længderetning.

Kommunikationslyset viser endvidere statussen for bilens parkeringsassistent med en særlig lyssignatur for og bag, hvis en automatiseret parkeringsmanøvre er i gang, så trafikanter i nærheden informeres.

Næste generation af det digitale dagskørelys
På bilens front har Audi også valgt en innovativ tilgang. Næste generation af det digitale dagskørelys og lysmodulerne er nu rent optisk adskilt fra hinanden, hvilket giver mere klarhed i designet. Designerne har udformet de enkelte LED’er i den nye udgave af det digitale dagskørelys – i alt 70 stk. – som transparente 3D-objekter.

Vælg lyssignaturer i MMI og i myAudi-appen
Førerne i Q6 e-tron kan individualisere bilen med op til otte forskellige digitale lyssignaturer til forlygterne og baglygterne. Der er to muligheder i den forbindelse, når man skal vælge en signatur – via myAudi-appen eller direkte i bilen via MMI.

Når man anvender myAudi-appen, kan man aktivere sin personlige lyssignaturer uden at være i bilen og samtidig opleve den dynamiske lysiscenesættelse direkte ved bilen.

Under billed- og videomateriale nederst findes videoer, hvor lysteknologien bliver vist og forklaret.

_______________

*Tilbageblik på den digitale OLED-teknologi 1.0
I 2016 lancerer Audi en ny lysteknologi til biler i TT RS. For første gang anvendes organiske LED'er, forkortet OLED’er, til baglygterne. OLED-elementer er halvlederbaserede lyskildeflader, som skaber et perfekt ensartet lys og meget høje kontrastværdier. Derudover kan de reguleres variabelt i deres lysstyrke. OLED-lyskildernes form kan desuden frit sammensættes og inddeles i præcist aktiverbare segmenter. Den dynamiske lysiscenesættelse af OLED-baglygterne fik ligeledes premiere i Audi TT RS.

I 2020 kunne kunderne til Audi Q5 for første gang vælge en individuel baglygtesignatur takket være de digitale OLED-baglygter. Dermed lykkedes det Audi som den første producent blandt konkurrenterne at forandre baglygtesignaturen digitalt. Grundlaget udgøres af OLED'ernes primære egenskaber: en høj kontrast, segmentering i aktiverbare zoner, stor homogenitet i lyset og mulighed for at placere segmenterne meget tæt på hinanden. Frem til i dag er Audi fortsat den eneste bilproducent, som tilbyder denne anvendelse af teknologien.

Fra 2022 har denne option været standardudstyr på Audi A8 med digitale OLED-baglygter. Bilens bussystem giver softwaren i bilen mulighed for at aktivere hvert enkelt panel i baglygten og hvert enkelt OLED-segment derpå enkeltvis. I A8 kan kunderne vælge mellem tre tilgængelige baglygtesignaturer i MMI, mens der er fire valgmuligheder i S8.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk